6 Ocak 2015 Salı

Hoşçakal Bez!

 
 


 
    Biz bu süreci çoktan atlattık. Ama ben bu konuya değinmeden edemedim. Bu süreç gerçekten her aile için zor. Kız çocukları, erkek çocuklarına göre biraz daha erken yaşlarda bezden kurtulabiliyor. Bir yerde okumuştum; kızlar, bezi kirliyken daha fazla rahatsız olup, annesine bu konuda kolaylık sağlayabiliyorlarmış. Erkek çocukları için aynı şey söz konusu değil!! Erkekler kolay kolay rahatsız olmuyormuş, ama istisnalar var tabii. Bu nedenle altı kirli veya temiz; umurlarında değil. Büyüdüklerinde de pek farklı olmuyorlar bu nedenle!! (kızlarla kıyaslanınca)
 
     Biz bu geçişi çok kolay ya da çok zor geçirdik diyemem. Geçmişe dönüp baktığımda zor yanları daha fazla hatırlıyorum ama. Dediğim gibi kimse kolay olacak dememişti zaten. Demir neredeyse 3 yaşına yaklaşmıştı ki (ben daha önceki girişimlerimden zamanın doğru olmadığını anlamıştım) artık tamam "doğru zaman bu zaman" dediğimi hatırlıyorum. Mevsimlerden yaz olması ve de yazlıkta olmamız sanırım beni bu düşünceye iten şey oldu. "Çok üşümez, kilot ile gezsin bakalım" diye düşündüm.( Mcqueen'li  kiloduyla, bezi bırakacağız ya). Çok yakın arkadaşımın kızı da yavaş yavaş bezi bırakmaya başlamıştı.(Demir ile aynı yaştalar). Her çocuk farklıdır; kimi daha da küçükken rahatsızlığını belli eder, kimi daha geç. Bu durumda anne ne kadar hazır olsa da, önce çocuk hazır olmalı. Çoğu anne kolay atlatabileceği bu dönemi hem kendi hem de çocuğu için çok çok zor bir sürece dönüştürebiliyor.
 
     Sanırım her yerde yazan ilk şey kararlı olun. Demesi kolay biliyorum, bende bu cümleleri çok kez duydum. Sabretmesini öğrenmek çok zor ama başka yolu yok ne yazık ki. İlk denemeler çokkkk yıpratıcı anne için.. Sonrası için bol sabır bol sabır!! Bu konuda çok okudum ve gözlemledim ne yalan söyleyeyim. Bir de kitap önerim var! Bence bu konuda çok başarılı bir kitap. Başta dediğim gibi her çocuk aynı değil. Birinin söylediğini uygulamaya kalksam benim çocuğumda geri tepiyor. Eeee! sonra dedim ki, ben en iyisi kendi doğrularımı uygulayayım. Tabii ki bu süreçte belli başlı doğrular var onları göz ardı etmek olmaz!! Uzmanlar 30 aylık olmuş bir çocuk için ideal zaman olduğunu düşünüyor. Tuvalet ihtiyacını kontrol etmek için kaslarını kullanmalı, bu da tam o aylara denk geliyor demek ki!
 
 
Bu dönem nasıl daha rahat atlatılır sevgili anneler?
 
  • Doğru zaman sadece anneye göre belirlenmiyor ne yazık ki; çocuğunu gözlemlemen gerekiyor. Hem fiziksel hem de psikolojik açıdan kendini hazır hissetmeli yani yeterince büyümeli. Onunla bu konular ile ilgili yavaş yavaş konuşmak çok önemli. "Bez artık seni rahatsız edebilir, sen artık bebek değilsin; bak ne güzel iç çamaşırları aldım sana." gibi
  •  
  • Kafasının karışmasına yönelik durumlar yaratmayın. Şöyle ki bezi çıkarınca uzun bir süre tekrar bağlamayın. Bırakın iç çamaşırını ıslatsın. Herhalde böyle bin kere ıslanan iç çamaşırı değiştirdim. Uzmanlar bir kere çıkarınca tekrar asla bağlamayın diyor ama ben bunu uygulayamadım. İlk zamanlar evde bezsiz, fakat dışarı çıkarken 1-2 saatliğine bez takıyordum. Zamanla o da bitti. Yalnız geceleri uzun bir süre gece kilodu giydirdim.(bu ismi ben taktım)Bez gibi emici fakat iç çamaşırı gibi giyiliyordu. Denize girerken giydiği bez mayolar gibiydi ama daha inceydi sanırım."Sen artık büyüdün bak bu bez değil, gece kilodu bıdığım!!" gibi cümleler etkili oldu bizde.
     
  • Bu süreçte sizi de uygun şartlarda gözlemlemesine izin verin. Bunun çok doğal bir süreç olduğunu anlasın!! "Bak benim de bezim yok, sen de büyüdün artık senin de olmasın, değil mi?" gibi      
  •  
  •  Olmuyor deyip bırakmak istediğim zamanlar oldu. Tam bezi bıraktık derken kakasını tutmaya başladı. En büyük hata ise ısrarcılık oluyor. Çocuğunuz korkup çişini, kakasını tutabiliyor. Bunun sonucu (bizim de yaşadığımız) fitil gibi can sıkıcı süreçler…Biz kesinlikle ısrarcı olmamamıza rağmen, kaka tutma sorununu ne yazık ki yaşadık. Yoğun bir şekilde ısrarcı olursanız, üzerine bir de çocuğunuzun yaşayacağı psikolojik ve fizyolojik rahatsızlıkları da ekleyip, "Hoş geldin, kabus!" demek zorunda kalırsınız!!
     
  • Demir, çişini lazımlığa veya tuvalete yapıp, kakasını  yapmayı reddediyordu. Çoğu kez bir baktım ki onu da kiloduna yapmış; sonra bana her seferin de "Olsun anne dimi?" diye sorardı. Ben de "Evet annecim olsun" derdim. Kakasını ısrarla bezine yapmak isteyen çocuğunuza şöyle diyebilirsiniz. "Kakan gelince bana söyle, bezini bağlayalım." Uzmanlar bu  teklife  6 ay devam edebileceğinizi söylüyor. Paniklemeyin ve ısrarcı olmayın. Çünkü kaka büyük bir parçadır ve çocuk “benden bir parça kopuyor” zannedebiliyormuş ve bu da ister istemez onu korkutabilir.   
     
  • Ben ilk başlarda özellikle dışardayken "çiş var mi? çiş var mi?" diye sorar olmuştum hem de iki dakika da bir!! Benim ki korkudan; ya kaçırırsa diye. Hiç de kaçırmadı; ben yaptığım panikle kaldım. 3-4 saatte bir sormak yeterli, uzmanların görüşüne göre!! 
     
  • Lazımlık mı? yoksa klozet üstü kapak mı? Uzmanlar bu  konuda da seçimin çocuğun yapmasını öneriyor. Ayrıca dikkat edilmesi gereken bazı noktalar var.od "Lazımlığı evin içindeki odalarda dolaştırmayın" deseler de, biz bazen bu kuralı altüst ediyoruz ne yazık ki!! Eğer klozet üstü kapak kullanmayı isterse (biz de mevcut ama hala lazımlık ilk seçim oluyor), ayaklarının altına tabure gibi bir yükseklik koyarak ayaklarının yere basmasını sağlamak daha doğru. Böylece kendini daha güvende hisseder. "Tuvalet eğitimi sırasında dışarı çıkarken bez bağlamayın. O zaman çocuğun kafası karışır ve kavram kargaşası yaşar." Çok doğru!! Ama dediğim gibi biz bir süre bunu yapamadık!! Veeee! en önemlisi de tuvaletini lazımlığına yaptığında, onu övün ama yapmadığı zaman kızıp kınamayın!!!! Korkmayın eninde sonunda öğreniyorlar. Son olarak aile hayatınızda kardeş doğumu, taşınma, kreşe başlama, boşanma gibi değişimler yaşanıyorsa, tuvalet eğitimine bu dönemlerde başlamayın. Bu gibi durumlarda çocuk tam tersi hareketlerde bulunabiliyor.
     
         Gelelim bugün tavsiye ettiğim kitaba;
 
       
 
 
    Güle Güle Kakalar, benim de araştırmalarım sonucunda edindiğim ve gerçekten de fazlasıyla yararlandığım bir kitap! "Arda, bezi bırakıp lazımlık çağına gelmişti, ama kendini buna hazır hissetmiyordu." Sonrasında neler oldu acaba?? Kitapta çok güzel bir öykü var hem de alışılmışın dışında..=) Öykünün yanı sıra, kitabın arkasında ebeveyn rehberi var. Ben gerçekten tavsiye ediyorum. Demir bir ara bu kitabı elinden düşürmüyordu. Korku ve endişelerini yenmelerinde faydalı olabilecek başarılı bir kitap. Denendi, onaylandı!!! Bu süreçte çocuğunuza okuyabileceğiniz çok keyifli bir hikayesi var! Miniklerin dünyası bizden çok farklı. İşte bu nedenle bu kitap tam da miniklere göre! 
 



 
      


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder